Meer Canada, deel 2 - Reisverslag uit Vermont, Verenigde Staten van Mea Melse - WaarBenJij.nu Meer Canada, deel 2 - Reisverslag uit Vermont, Verenigde Staten van Mea Melse - WaarBenJij.nu

Meer Canada, deel 2

Blijf op de hoogte en volg Mea

18 April 2015 | Verenigde Staten, Vermont

Woensdagmiddag 2 uur , klaar om met z'n 4-en naar Quebec te vertrekken. Ik mag kaart lezen want we doen het op de zoooo jaren 90 manier. Dus gewapend met een Google print in het Engels van de route en de kaart van Canada voor de jonge ogen ( Betekent kleine lettertjes) gingen we op pad. Montréal uit is net zo verschrikkelijk als elke grote stad in een vreemd land. Het leek goed te gaan en toen Google zei: Take exit 89 E for Autoroute 20 E toward Autoroute 30 E / Quebec / Sorel koos ik opgewekt voor route 30. ( toward betekent toch ergens naar toe? ) Afijn, een uur later hield de weg op en bleken de keuze voor 20 E de juiste te zijn geweest. Och ja, Dutch en senior, geen sterke combi. Het kostte ons een uur maar daarna ging het prima. Leuk hotel met grappige accenten in de kamers, centraal gelegen in het bovenste gedeelte van de Oude Stad. Québec heeft een wat vriendelijker uitstraling dan Montréal, dat wat meer lijkt op het beeld van de enigszins norse Fransman uit onze vakanties. Het is een ruim opgezette stad. Opvallend de partytenten bij de huizen waar men in de winter de auto's in parkeert. In de zomer trouwens ook. Ideetje voor Nederland? Je zou ze zelfs kunnen verwarmen dus geen gekrab in de ochtend.
Donderdag lekker gewandeld door de stad, schitterend weer, rond 20 Gr. ( Daar hadden we dan het thermo-ondergoed, fleecevesten, handschoenen en mutsen voor meegenomen. Maar ja, beter mee dan om verlegen, zei mijn grootmoeder altijd.
Québec ligt aan de St. lawrence River. Het is de oudste stad van Canada. Het heeft een ommuurde bovenstad op de rotsen en een kleine beneden-stad onder aan de klif. Er zijn leuke kleine straatjes, restaurantjes en winkeltjes, ook hier alles erg Frans. Het begon in de 17e eeuw, toen heette dit stuk van Noord Amerika ook New France, zoals het gebied waar we nu zijn New England heet. Het was een groot en welvarend gebied waar de Engelsen wel trek in hadden, dus na veel strijd hebben de Engelsen de stad en uiteindelijk heel New France in handen gekregen. En zo werd Canada een deel van het Britse Rijk, maar behield wel het recht op de eigen Franse cultuur en taal.
Québec heeft een mooie citadel en vestingwerken, nog steeds in gebruik als kazerne. Dit alles dateert uit de 19e eeuw. We zijn er omheen gewandeld, in een mooi park, en kwamen toen uit op een wandelpromenade, gebouwd tegen de rotsen boven de rivier, met een schitterend uitzicht over de rivier en de beneden-stad. We daalden 300 treden naar beneden en daar lag een breed terras, meer dan een halve kilometer lang waar het, vooral in de zomer erg gezellig is met allerlei activiteiten en artiesten. Nu was het vooral heerlijk om daar in de zo'n te zitten.
Een bezoekje aan het beroemd Chateau Frontenac, een duur hotel, gebouwd als een Frans Loire- kasteel was een must. Van binnen alles koper en glas, schitterende lampen en dikke tapijten. Ook dure winkels en een galerie. Gebouwd rond 1900 voor de Canadese Spoorwegmaatschappij.Beroemde gasten gehad, dus wij moesten die sfeer ook proeven.
Toen op zoek naar een restaurant met de specialiteit van deze stad, smoked meat. Niet een tweede poging waard vonden wij. De volgende keer maar weer gewoon een crêpe, hartig of zoet. Inmiddels laten mijn kuiten weten dat ze het omhoog en omlaag gaan niet zo erg waarderen. We wandelen terug naar de Basse-Ville met de leuke straatjes en huizen. Omhoog gaan we met de tandradbaan, terwijl Beth en Bria de trap nemen.
Daarna de crêperie en voldaan naar bed. De volgende dag staat in het teken van kerken en shoppen, ook in deze volgorde. Eerst een Anglicaanse kerk met een speciale bank voor de Engelse koninklijke familie, mochten ze eens deze kant uit komen. Daarna een uitbundig, met veel bladgoud versierde RK kerk, de kathedraal van Québec. Aldus gesterkt, hebben we onze laatste Canadese uurtjes en centjes gestoken in ....... Niets verklappen dus. In een echte boulangerie met pain au chocolat, baguettes en andere Franse heerlijkheden besloten we onze Canadese trip, American Style. Restte ons de 5 uur durende terugreis, geen elke 2 uur even eruit, benen strekken en wat drinken, maar gewoon recht toe recht aan rijden. Nu zijn er opvallend weinig wegrestaurantjes, en ook de benzinestations schitteren door afwezigheid. Goed opletten dus. Ook bij de grens weer de vele vragen en de uitgebreide antwoorden. Helaas geen stempel dus keer. Om 7 uur thuis, Jay had gekookt, heerlijk. Daarna voldaan een een mooie en interessante reis. Canada is zeker de moeite waard.
Morgen auto huren en zondag op weg naar het Zuiden, Connecticut. Fijne zondag. Liefs vanuit een zonnig Vermont.

• 19 April 2015 - 12:40

Jeannette Muller:

Lieve Mea,

Wat ben je toch een kanjer, dat je na afloop van vermoeiende dagen nog in staat bent zo'n uitgebreid verslag te schrijven ! Het is niet alleen heel leuk en beeldend geschreven ( ik heb het gevoel er zelf bij te zijn..) , maar staat ook nog boordevol heldere informatie. Benijdenswaardig hoor, zo'n talent en energie !!
    Volgens mij zou je zo bij een reisbureau kunnen werken, of een eigen website openen , dat is wat meer van deze tijd. Voor het geval je je ooit verveelt natuurlijk ...

Wat je schrijft is voor mij soms ook heel herkenbaar. In '91 hebben we een maand door Californië en Arizona hebben rondgereisd met ons vieren en in het begin en aan het eind met de familie van Edward. We werden overal waar beroemde personen waren geweest mee naar toegesleept en moesten allerlei ''lekkernijen'' proeven. Ook de ( vaak overdreven )pracht en praal herinner ik me, meestal ook nog behoorlijk kitscherig. En trots dat ze op alles waren !! Ook op dingen die bij ons veel mooier zijn. Maar ja , het werd altijd zo gebracht dat er geen ontkomen aan was, en het enthousiasme was ook wel aandoenlijk en aanstekelijk.

Ik zou graag zelf weer eens zo'n reis maken , maar dat zit er waarschijnlijk niet ( meer) in, zowel fysiek als financieel. Daarom geniet ik des te meer van dit verslag! Het maakt ook wel weemoedig natuurlijk. Maar ach... wie weet wat de toekomst nog brengt...

Genieten jullie maar lekker verder!

Veel liefs en een dikke knuffel,
    Jeannette

• 19 April 2015 - 19:55

Geerte:

Wooooow. Je schrijft dit allemaal zó, dat ik zou wensen niet vliegangstig te zijn. Zo aanlokkelijk, dat ik Canada graag met eigen ogen zou willen zien, met eigen kuiten zou willen ervaren. Gelukkig hebben we altijd onze Seciale Correspondente nog, hahaha.

De combi van kerken-en-winkels spreekt me enorm aan. Cultuur landt het beste op een bodempje van economie, toch?

Ben benieuwd hoe het volgende onderdeel van jullie reis eruit ziet. Houd ons niet al te lang inspanning, please?

Verslag uit: Verenigde Staten, Vermont

Canada en Connecticut

Eindelijk is het weer zo ver. We trekken de reisschoenen weer aan en vertrekken voor 3 weken naar onze vrienden in Amerika.
Inmiddels staat de planning in grote lijnen op papier. We wennen aan het tijdsverschil bij Phyllis op Cape Cod, Daarna volgt een reis met de hele familie ( 7 man/vrouw sterk) naar Quebec en Montreal.
Heel bijzonder want wij waren nog nooit in Canada. Het wordt wel een reis zoals alleen Amerikanen die kunnen maken, vergelijkbaar met Europa in 3 dagen, maar we verheugen ons er erg op.
Vervolgens willen we samen toch ietwat warmere streken opzoeken, we denken hierbij aan zo'n graag of 15 - Nou ja warm???? Dat hopen we te vinden in Connecticut, een staat ten Zuiden van Massachusetts.
Misschien op weg daarheen nog een bezoekje aan de Mohawk trail, een oude Indianenroute door mooie natuur.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat we via de kust terugrijden naar Cape Cod en vandaar naar Boston, auto inleveren en terugvliegen.
Grote lijnen inderdaad en de invulling doen we wel ter plekke. I-pad mee, overal Wifi, leuke hotelletjes of B&B's, reisgidsen.
Ik hoop gedurende de reis dit dagboek een beetje te kunnen bijhouden. Dan weten family and friends wat we doen, waar we zijn geweest, wat ons is opgevallen, en vooral wat de highlights zijn en de lowlights. ( Maar ik denk niet dat je dat zo zegt)
Ben erg gesteld op reacties dus schroom niet die te plaatsen.Altijd leuk om ook Nederlands nieuws te lezen. Nog een weekje geduld en dan wederom, America, Here We Come - part 2.