America starts from here - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Mea Melse - WaarBenJij.nu America starts from here - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Mea Melse - WaarBenJij.nu

America starts from here

Door: meamelse

Blijf op de hoogte en volg Mea

16 April 2012 | Verenigde Staten, Philadelphia

In Philadelphia waar we nu zitten, is Amerika eigenlijk begonnen. Hier heeft men het land zoals wij dat nu kennen vormgegeven. Bijzonder om je te realiseren dat het een aantal aparte koloniën waren die, de betutteling van Engeland zat, besloten hebben als Verenigde Staten verder te gaan, met alle ruzies en vechtpartijen in het Congres, voordat het zover was. De eerste jaren hier en rond 1800 in Washington. Washington is hiervoor speciaal gesticht en een staat op zichzelf, dus onafhankelijk, vandaar. Tot zover weer wat geschiedenis. Voordat we gisteren uit DC vertrokken hebben we de Cherry Blossom Parade bekeken. Een geweldige ervaring en echt Amerikaans. Stel je voor 140 groepen zoals fanfarekorpsen, gymnastiekgroepen, majorettes, chearleaders, megaballonnen ,praalwagens, limousines met ons onbekende, maar waarschijnlijk heel belangrijke figuren, enz. Heel mooi weer en heel veel publiek. Zoiets als Koninginnedag maar dan 10x groter, net zoals de Amerikaanse salade 10x groter is dan de Nederlandse. 's Middags met de trein vertrokken naar Philadelphia. Relaxed en met een voorkeursbehandeling, die hieruit bestond dat wij, met de koffers, op een soort golfkarretje naar de trein werden gereden. Ja, senior zijn heeft soms zijn voordelen. Na de gebruikelijke grapjes over het verschil in koffers voor mannen en vrouwen ( grootte en vooral gewicht, haha ) werden deze zelfs voor ons in de trein gezet. ( tip appreciated, sir, dat dan weer wel). Philadelphia is wat opzet betreft een heel andere stad dan Washington. Doet wat Engels aan, veel huizen van bakstenen, smallere straten, trapjes naar de voordeur en bomen. We hebben een hotelletje redelijk dicht bij het centrum dus vandaag veel gelopen. Ook hier veel geschiedenis en veel Amerikanen. Je ziet hier weinig Europeanen en geen landgenoten. De uitleg wordt gegeven door vrijwilligers, Rangers, wat ik altijd associeer met woudlopers, stoere mannen in het groen met grote hoeden die je terecht wijzen als je op het gras loopt, of naast de bospaden. Niet dus, grijze koppen en overhemdjes, maar wel met een humoristische presentatie. Ook een gave. Ik weet nu meer over de Amerikaanse grondwet dan de Nederlandse. Grappig wel dat zo'n gids maar hoeft te beginnen met een grondwettelijke zin en iedereen vult in koor aan. Onze taal is onbekend: komen jullie uit Frankrijk? Wij (geschokt) nee, want het Engels van de Fransen, zo 'n verschrikkelijk accent hebben we toch niet? Ooooo, uit Holland, is dat niet erg " hilly" ? Och, we zijn ook best wel een klein land. Verdwalen kun je in de steden amper,het stratenplan is van een ver rissende eenvoud: straten die van Noord naar Zuid lopen hebben een nummer , 4th street, en dwars daarop lopen de straten met een naam, zoals Walnut street, en ze zijn allemaal kaarsrecht. We hebben nu een kamer waar we zelf koffie kunnen zetten en dat is een verademing, want de koffie hier ( behalve dan bij Starbucks) is een verschrikking, Nescafe met te veel heet water, brrrr. Morgen nog een stads-dagje en dan gaan we het platteland verkennen. Ook het weer doet erg zijn best het ons naar de zin te maken, 20 graden en veel zon. Het wordt bijna te warm........ Helaas moeten de foto's nog even wachten,want de I-pad doet niet wat hij zou behoren te doen. Gelukkig is er ook hier een Apple-store! We blijven positief. Voor jullie een fijne werkweek, wij houden de vakantie nog wel even vol. Liefs Mea.

• 16 April 2012 - 07:24

Hans:

Jullie doen wel hééééééél erg veel in korte tijd.
    Ik denk dat jullie nu al wel bek af zullen zijn. Maar wel machtig interessant allemaal.
    Maar jullie hebben prachtig weer zie ik. Het weer hier is knudde. (vlgs. NU): Vanaf de Noordzee trekken buien het land in, soms met hagel of natte sneeuw. De meeste vallen in het noordwesten en noorden, het zuidwesten houdt het droog. Het wordt 7 tot 10 graden. Komende nacht vriest het in het binnenland opnieuw. Morgen overdag wordt het bewolkt en vooral in de middag regent het enige tijd. De wind draait naar zuidwest en neemt toe. Aan zee kan hij enige tijd hard zijn, windkracht 7. Het wordt 8 graden.

• 16 April 2012 - 11:18

Janny:

Wat een indrukwekkend land is het toch en zoals je het beschrijft lijkt het wel of we aan jouw hand meelopen en het met eigen ogen zien. Zijn jullie al naar de schoenmaker geweest om jullie schoenen te verzolen? Jullie doen zo veel.
    Wat de bekendheid van Holland betreft hebben jullie nog heel wat te promoten om ons als vakantieland aan te bevelen. Zou goed zijn voor de economie.
    Je maakt ons wel jaloers wat het weer betreft. Hans heeft zeker het weerbericht van Radar overgenomen, maar hier in Gouda valt het wel mee. In ieder geval geen sneeuw maar zo nu en dan een zonnetje en een bui en dat levert fantastiche regenbogen op. Het is wel koud maar als ik de jonge eendjes en waterhoentjes zie bij ons voor in de sloot en de knotwilgen uitlopen en de bomen alleen maar groener en groener ziet worden, heb ik het gevoel dat het lente is en de zomer komt er ook wel hoor.
    Wat een heerlijk idee moet het zijn dat je laatste week bij Phyllis is, dan hoef je niet meer zo veel en kunnen jullie een beetje uitrusten van de enerverende reis.
    Geniet nog maar lekker en ......... ik mis je wel hoor.

• 17 April 2012 - 11:23

Geerte:

Je hoort altijd over de afmetingen van álles, wat in de VS zoveel groter is dan de dingen in Nederland. Nu blijkt het dus echt waar. Kan me er geen voorstelling van maken. Maar ja - teckels zien ook niet dat ze echt veel kleiner zijn dan bouviers, toch? Fijn, zo'n bericht: "ook hier veel geschiedenis en veel Amerikanen" - ik zou ervan schrikken als je berichtte dat Philadelphia vol Finnen zat!
    Om die koffie benijd ik je niet. Ik vind Starbucks al zo verschrikkelijk akelig smaken :-(
    Ben erg benieuwd naar jullie plattelandservaringen.